Wednesday, November 10, 2010

melihat-NYA dengan mata-NYA,

pagi pagi, bingkas aku terbit untuk melihat pancaran sinar terbit..
di ufuk timur, di kurnia cahaya merah indah,
pasrah aku terima bergulungan ombak membidas pantas..
di situ, aku lihat sepi si pulau itu,
menanti khabar gembira dari para pencinta..
teliti aku perhati, apa teori ciptaan agung-NYA..
melihat terlihat di balik celahan tiada berpahat,
perhati gerak geri ketam menari-nari.
ku temui lagi, lagi dan dalam lagi..
aku fahami, aku mengerti..
di situ ada itu, di sini ada ini..
yang ada hanya gulungan sepi yang berfrekuensi sendiri.
puas aku teliti, amati dan mengkaji, kini aku fahami,
yang kita mungkin tiada dapat melihat ini, tanpa-NYA di sisi..
mungkin, ada yang akan berkata gila pada pencarian zat-NYA,
namun akan ku terus berlari, mencari di balik apa itu dan ini dierti..
pencarian aman, akan terus aman.
kulihat dengan mata-NYA, aku terlihat akan kehadiran-NYA.

"Dan orang-orang yang kafir berkata: Mengapa tidak diturunkan kepada (Muhammad) satu mukjizat dari Tuhannya? Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), dan memberi petunjuk ke jalan agamanya, sesiapa yang rujuk kepadaNya. (Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan "zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. "Al-Rad, 27-28

No comments:

Post a Comment